torsdag 19 november 2009

Sitta i knät

Att sätta sig "i någons knä" betyder egentligen, som ni förstår, att sätta sig på någons lår. Men ändå kallar vi låren för "knät". Jag vet, helt ologiskt. Jag antar att det någonstans på vägen skett ett stort missförstånd. Jag kan bara föreställa mig hur det skulle kunnat gå till.
En äldre herre ber sin fru att sätta sig i hans knä och han menar vad han säger. Helst vill han se sin fru krympa sig själv för att sedan på något sätt krypa in i själva knäskålen. Hon däremot missförstår alltihop eller rent av lyssnar för dåligt på sin mans instruktioner, hans önskemål. Så istället för att faktiskt göra det han ber om sätter hon sig på hans lår. Den hela incidenten sker på ett relativt stort och öppet torg mitt på en lördagsförmiddag någonstans i Sverige och runt om finns därför såklart en större skara människor. Nu får vi helt enkelt anta att någon eller flera personer i omgivningen råkat se och höra när damen satte sig på den äldre herrens lår och sedan fört vidare denna, nu helt obegripliga, tradition eller vad man ska kalla det. "Så barn, nu hörde ni vad farbrorn sa och ni såg var damen satte sig. Nu vill jag inte höra något mer tjafs från er idag, det är slutdiskuterat!". Ja, jag vet inte vad jag ska säga längre. Vi ligger illa till. Jag ser inget ljus i denna mänsklighetens tunnel. Godnatt.

1 kommentar:

Ottar Johansdottir sa...

word